Dlaczego należy zaopatrzyć pracowników w ubrania robocze?
Przepisy BHP wymieniają wiele powinności spoczywających na pracodawcy w zakresie zagwarantowania odpowiednich warunków do realizacji przez pracowników ich obowiązków. Wśród nich ważne są zadania, których celem jest zapewnienie pożądanego poziomu komfortu wykonywania niezbędnych czynności oraz ochrony przed rozmaitymi zagrożeniami występującymi na poszczególnych stanowiskach pracy. Jednym ze środków potrzebnych najczęściej są dopasowane do specyfiki konkretnej firmy ubrania robocze. Przekonajmy się, czym się one wyróżniają i sprawdźmy, kiedy należy je koniecznie wydawać zatrudnionym.
Czym są ubrania robocze?
Ubrania robocze to odzież noszona przez pracowników podczas wykonywania obowiązków zawodowych. Jej zadaniem jest zabezpieczenie przed typowymi zanieczyszczeniami – kurzem, smarem czy błotem, a także zwykłymi dla danej pory roku warunkami atmosferycznymi, a więc opadami, wiatrem, chłodem albo nadmiernym nasłonecznieniem. Powinna ona spełniać wymagania normy PN-EN ISO 20347, co musi być uwzględnione w wydanej dla niej deklaracji zgodności. Należy pamiętać, że odzież robocza nie jest tym samym, co odzież ochronna, w przypadku której istnieją odrębne wymogi w zakresie norm i stosowania.
Kiedy trzeba zapewnić pracownikom ubrania robocze?
Obowiązek dostarczenia pracownikom ubrań roboczych pojawia się wówczas, gdy wykonywane przez nich zadania stwarzają ryzyko, iż ich własna odzież może ulec zabrudzeniu albo zniszczeniu. Podobnie będzie w przypadku, kiedy osoby zatrudnione w firmie zajmują się obsługą maszyn i urządzeń. Wydawane elementy garderoby muszą odpowiadać charakterowi pracy. Warto pamiętać, że w sytuacji, w której wykonawcy mają kontakt z czynnikami stanowiącymi zagrożenie dla zdrowia i życia, konieczne okaże się wyposażenie ich w odzież ochronną.